Merikuljetukset

NEOT on aktiivinen toimija merikuljetuksissa erityisesti Itämerellä ja Norjan rannikkoalueella. Kuljetamme meriteitse bensiinejä, dieseleitä, erilaisia tuotekomponentteja sekä muita kirkkaita öljytuotteita terminaaleille Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Suurin osa NEOT:n merikuljetuksista hoidetaan kuudella ruotsalaiselta Terntank-varustamolta aikarahdatulla (time-charter) aluksella.

Erilaisilla rahtausmahdollisuuksien hyödyntämisellä varmistetaan
turvallinen, kustannustehokas ja
joustava jakeluketju

Suurin osa NEOT:n merikuljetuksista hoidetaan kuudella aikarahdatulla (time-chartered) aluksella ja loput kuljetuksista tehdään hyödyntämällä joko pitkäaikaisten yhteistyösopimusten (COA, Contract of Afreighment) tai matkakohtaisten sopimusten (SPOT) kautta rahdattuja aluksia. Erilaisia rahtausmahdollisuuksia käyttämällä varmistamme turvallisen, kustannustehokkaan ja joustavan jakeluketjun. Etsimme jatkuvasti uusia, vastuullisia toimintatapoja sekä pyrimme säilyttämään joustavuutemme reagoida markkinamuutoksiin.

Pitkäaikainen kumppanuus Terntankin kanssa

Aikarahdatut aluksemme on vuokrattu ruotsalaiselta Terntank-varustamolta. Aikarahtilaivoilla varmistamme sujuvat toimitukset terminaaleille sekä asiakkaillemme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tarjoamme laivoja myös kolmansien osapuolten käyttöön aina kun se on laivojen aikataulujen ja markkinatilanteen kannalta mahdollista. Viisi kuudesta NEOT:n käyttöön vuokratusta aluksesta on varustettu kaksoispolttoainemoottorilla (dual fuel), jotka voivat perinteisen laivapolttoaineen lisäksi käyttää polttoaineenaan myös vähäpäästöisempää nesteytettyä maa- tai biokaasua (LNG tai LBG).

NEOT:n ja Terntankin pitkäaikainen ja menestyksekäs yhteistyö sai alkunsa vuonna 2013. Ensimmäisen yhteistyövuosikymmenen aikana NEOT ja Terntank ovat tehneet uraauurtavaa työtä muun muassa LNG:tä ja LBG:tä käyttävien alusten operoinnissa. Viimeisimpänä kehitysaskeleena kohti vähäpäästöisempää laivaustoimintaa, NEOT on ottanut aluksillaan käyttöön hybridiakkujärjestelmät ja sähköliitännät rannikolla (on-shore power connections). Tämän ansiosta laivaustoiminnasta aiheutuu aiempaa vähemmän päästöjä satama-alueilla toimittaessa.

MT Tern Ocean

Rakennusvuosi: 2017
Jääluokka: 1A
DWT/CBM: 15000/16500
Pituus: 147 m
Syväys: 9,0 m
Aloitti NEOT:n aikarahtialuksena elokuussa 2022.

MT Tern Fors

Rakennusvuosi: 2021
Jääluokka: 1A
DWT/CBM: 15000/16400
Pituus: 147 m
Syväys: 9,0 m
Aloitti NEOT:n aikarahtialuksena toukokuussa 2022.

MT Tern Island

Rakennusvuosi: 2021
Jääluokka: 1A
DWT/CBM: 15000/16400
Pituus: 147 m
Syväys: 9,0 m
Aloitti NEOT:n aikarahtialuksena helmikuussa 2022.

MT Tern Sea

Rakennusvuosi: 2016
Jääluokka: 1A
DWT/CBM: 15000/16500
Pituus: 147 m
Syväys: 9,0 m
Aloitti NEOT:n aikarahtialuksena joulukuussa 2016.

MT Ternsund

Rakennusvuosi: 2016
Jääluokka: 1A
DWT/CBM: 15000/16500
Pituus: 147 m
Syväys: 9,0 m
Aloitti NEOT:n aikarahtialuksena elokuussa 2016.

MT Ternholm

Rakennusvuosi: 2005
Jääluokka: 1A
DWT/CBM: 14825/15808
Pituus: 141,2 m
Syväys: 9,0 m
Aloitti NEOT:n aikarahtialuksena joulukuussa 2013.

Uusi innovatiivinen alus käyttöön vuonna 2025

Kaluston kunto ja ikä vaikuttavat merkittävästi laivaustoiminnasta aiheutuvaan ympäristökuormaan ja olemme jo vuosia investoineet johdonmukaisesti käytössämme olevaan laivastoon.

NEOT:n laivastoa tullaan vahvistamaan täysin uudella aluksella vuonna 2025. Uusi alus on varustettu tuulivoimaa hyödyntävillä taitettavilla purjeilla sekä vähähiilisen vihreän metanolin käytön mahdollistavalla kaksipolttoaineisella (dual-fuel) moottorilla. Alus innovatiivisine teknologiaratkaisuineen edustaa merkittävää askelta kohti kestävämpää merenkulkua.